Все пак - да пием или да не пием кафе?

ПроЧети още...


вторник, 27 ноември 2007 г. / 19:43 часа |Автор / Източник: zdrave.bg

Първите сведения за отглеждане на кафе са за района на Етиопия, чиито жители са забелязали ободряващия ефект от това растение. Но за тях понятието “чаша кафе” не е съществувало. В онези времена кафето не се е пиело, а се е ...ядяло. Зърната кафе са се запържвали в затоплена мазнина и са с предлагали като мезе.

За появата на кафето в Европа, а оттам и в останалата част на света заслугата е на арабите, които първи са започнали да експортират екзотичната стока на Стария континент. Напитката се е харесала веднага на повечето европейци, въпреки че е имало и недоброжелатели - църквата е причислила употребата на кафе към смъртните грехове.

И съвременната наука не възприема кафето еднозначно, т.е. не го определя като напълно безопасна напитка. Наистина съществуват различни мнения, но всички са единодушни поне за едно, че ако не искаме кафето да увреди нашето здраве, трябва да я употребяваме поне с мярка.

Кафените зърна безспорно съдържат много полезни вещества. В техния състав влизат ценни макро- и микроелементи (желязо, йод, магнезий, фосфор), без които е невъзможна нормалната работа на организма.
Отдавна е известно също, че кофеинът стимулира дейността на централната нервна система, увеличава работоспособността и подобрява работата на мозъка. 1-2 чашки кафе дневно помагат за добрата концентрацията и настройването “на работна вълна”. Преобладава обаче мнението, че този негов ефект е налице само ако не пием кафето на гладен стомах (в противен случай неговият ефект е противоположен).

Друго полезно свойство на кафето е способността му да се справя с лошото настроение. Благодарение на съдържанието си на серотонин (“хормона на щастието”) кафето се смята за един от най-добрите антидепресанти. Според някои изчисления, 1 чаша кафе дневно гарантира почти 2 пъти намаляването на риска от депресия.

Напитката е способна да повиши и сексуалната активност. Това съществувало още в средните векове мнение се потвърждава и от съвременни изследвания , според които кофеинът подобрява потентността на мъжете и удължава сексуалната активност на хората над 50-годишна възраст.

Сред учените все пак преобладава мнението, че употребата на 1-2 чаши кафе дневно не вреди на здравето. 4 чашки кафе дневно се приемат от диетолозите като умерено количество, но се смята, че превишаването на тази доза може да повлияе негативно на здравето.

Кафето предизвиква учестено сърцебиене и повишава кръвното. Затова страдащите от хипертония не трябва да злоупотребяват с ободряващата напитка. За хората, които изпиват повече от 6 чаши кафе на ден рискът от появата на сърдечно-съдови заболявания се увеличава приблизително с 70%, твърди изследване, проведено преди няколко години.

Внимателни към напитката трябва да бъдат и хората с крехки кости. Кофеинът буквално измива от организма калция, а и възпрепятства неговото усвояване. Изчислено е, че за да компенсирате изпиването на 1 чаша кафе, трябва да приемете около 40 мг калций. Затова на страстните привърженици на кафето диетолозите препоръчват да употребяват повече млечни продукти и риба.

Бременните жени трябва да избягват кафето, за да намалят риска от аборт или забавяне в растежа на плода. Но това не означава, че е нужно напълно да изключат кафето – изпиването на 1 чашка кафе дневно няма да застраши нито тяхното здраве, нито здравето на бъдещото им дете.

За кафето, поне след определен час, трябва да забравят тези, които страдат от безсъние. За постигането на добър сън се препоръчва да не се пие кафе минимум 6 часа преди лягане.

Нес или мляно?
Много хора са убедени че нескафето съдържа доста по-малко кофеин, отколкото прясно смляното. В действителност разликата не е толкова голяма. В 1 чаша прясно смляно кафе се съдържат около 80 мг кофеин, а в 1 чаша нес кафе – 60 мг. За да намалите съдържанието на кофеин направете следното: залейте с вряла вода смляното кафе, нагрейте го само един път до неговото кипване и го разлейте по чашите. Така едновременно ще запазите неговия аромат, но кофеинът няма да премине изцяло в напитката.

Днес не е нужно да прибягвате до подобни хитрини, защото никак не е трудно да си намерите кафе без кофеин. Наистина мнозина се отнасят към тази напитка с предубеждение, смятайки че в него се съдържат вредни вещества. Вярно е, че преди 20-ина години голяма тревога предизвика разтворителят на метилхлорида, който се използваше в процеса на извличане на кофеина от кафето. Някои изследователи го свързаха дори с възникването на рака и затова днес той не се използва при този процес - повечето производители на кафе вече извличат кофеина с помощта на въглероден газ или пара без вредни вещества.  


НИМХ: Ще бъде предимно слънчево, а на места следобед в Източна България ще превали
В Русе затвориха склад за пакетирани храни
Областният управител Пламен Стоилов отново ще се срещне с млади дунавски посланици
Предлагат обучение след осми клас
Отново автомоделно състезание в Русе през почивните дни
AVON Color ще преобразява русенки
Статистиката отчете дефлация от 0.9% през юни, годишната инфлация е 4.8%
Осем българи задържани в Италия за източване на кредитни карти

Добавено на: 27 ноември, вторник 2007 г., 19:43 ч. | Прочетено: 553 пъти

Реклама

Коментари

 

RuseNEWS във Facebook

 

Реклама

Калкулатор

 

Горещи оферти

 

Последно от форума на RuseNEWS

ПриПомнете с RuseNEWS

Подходът ни към Македония и Сърбия трябва да е различен
Една от темите, които често се дискутират в патриотичните среди, е тази за отношението на България...
Облепиха Е.ОН и „Топлофикация“ в Русе с протестни плакати
С протестни плакати са били облепени снощи централните офисите и касите на Е.ОН и...
Две години лява финансова политика
Поводите за написване на тази статия са два. Единият е наближаващата среда на настоящия...

Валути

Фиксинг на ЕЦБ за: 08 сряда 2012 г.
 1,61813 лв.
 2,35585 лв.
 2,36317 лв.
 4,49378 лв.
 
 1,49152 лв.
 1,95583 лв.
 1,49437 лв.
 0,84756 лв.

 Анкета

Ходите ли на театър?

Моля изчакайте

Партньори